maandag 4 augustus 2008

Leren en leren...

Ik ving een gesprek op van een vrouw, begin veertig. Door haar werkgever werd ze gedwongen om voor een andere functie binnen het bedrijf te kiezen. Daarvoor moest ze wel een bijscholing krijgen. De andere optie was dat er voor haar geen plek meer zou zijn. Ze koos voor het laatste. Haar motivatie: 'ik ben nu 42 en ga op mijn leeftijd toch zeker geen opleiding meer volgen?'. Mijn verbazing was groot. Zelf ben ik 39 en iedere dag leer ik weer dingen bij. Omdat ik er mee wordt geconfronteerd of omdat ik het zelf opzoek. Daar geniet ik van. Pas als ik niet meer in staat ben informatie tot me te laten nemen, zal ik ophouden te leren. Wat mij betreft duurt dat dus nog erg lang!

Vandaag heb ik geleerd hoe ik een Blogspot moet aanmaken. Het was er vreemd genoeg nog nooit van gekomen. Nou ja, op zich niet zo gek, want omdat ik zoveel dingen leuk vind, ben ik altijd maar bezig. Nu is het vakantie en lummelen we wat aan. De kinderen vermaken zich opperbest en we wachten totdat de camper in orde is gemaakt om ermee op pad te gaan.
Lekker rondtouren en kijken waar we uiteindelijk terecht komen. Onderweg leren we dan weer van alles bij. Over de natuur of over de cultuur. Bezoeken uiteraard een aantal kastelen om de sfeer van vroeger te ervaren. En zo blijven we ook in de vakantie iedere dag bijleren.

Dat mensen melden dat ze geen zin meer hebben om te leren, omdat ze zich te oud voelen, begrijp ik dan ook niet. Op het gebied van tekenen blijf je ook altijd leren. Er zijn zoveel verschillende invalshoeken! Wat ik op dit moment graag wil overdragen is het waarnemend tekenen. Het mooie is dat wanneer je met tekenen bezig bent, het invloed heeft op je gehele zelf. Leren Tekenen naar de waarneming leert je om anders te kijken naar je omgeving. Uiteindelijk krijg je zelfs een heel andere kijk op mensen en op jezelf. Het is boeiend om dat proces in jezelf mee te maken. Je wordt er een beter mens door!
____________________________________________
Onderwijs kent geen einde
Swahili gezegde

Geen opmerkingen: